Cotopaxi är uppkallad efter världens högsta aktiva vulkan som ligger i Ecuador. Landskapen runt Cotopaxi är fyllda med lamor, klara bergsbäckar och ett oändligt nätverk av stigar.
Varumärkets grundare, Davis Smith, har bott i flera latinamerikanska länder och fått direkt insikt i de svårigheter som mindre privilegierade människor möter. Cotopaxis mission inkluderar att erbjuda rättvisa möjligheter för de utsatta, inklusive att säkerställa rättvisa arbetsvillkor.
Tillverkaren använder “deadstock”-överskottsmaterial i vissa av sina produkter, vilket är överblivna tyger från textilindustrin som annars skulle ha gått till spillo. Denna praxis minskar koldioxidavtrycket för enskilda produkter med upp till 30 %. Produkterna är också designade för verklig användning: materialen och konstruktionen är långvariga, vilket avsevärt bidrar till hållbarheten i produktionsprocessen.
Cotopaxi har lyckats få ner sitt koldioxidavtrycksindex till under en procent, med framtida planer på att ytterligare minska utsläppen av växthusgaser.
I sin produktion följer Cotopaxi FN
principer för hållbar utveckling, årliga inspektioner av materialtillverkare och fabriker samt etiska handelsprinciper. Tillverkaren strävar också efter att öka användningen av Fair Trade-certifierade partners.