Utan de krävande förhållandena i New England skulle Timberland inte finnas - företagets historia började med att tillverka arbetsskor för yrken där skorna måste vara robusta, hållbara och skyddande.
Märkets grundare Nathan Swartz utvecklade de första vattentäta skorna tillsammans med sin son Sidney. Sonen bestämde sig för att bygga ett varumärke kring dessa skor - och så föddes Timberland.
Timberlands stora mission är att vara ansvarstagande. Denna mission genomsyrar all verksamhet från designbordet till produktionen och den färdiga produkten för kunden.
År 1973 lanserades den första modellen som nådde legendarisk status, Timberland Boot med en åtta tum hög skaft. Tre år senare kom den fortfarande bästsäljande sex tum höga versionen på marknaden.
Idag är företagets produktion indelad i tre kategorier: Arbete, vardagsbruk och friluftsliv.
Timberlands produkter tillverkas av över 250 000 hantverkare, i över 300 fabriker i 30 olika länder. Företaget har långa traditioner av att erbjuda sina anställda en rättvis, säker och jämlik arbetsplats som inte skadar arbetarna, lokalsamhällen eller naturen.