MER ANSVARSFULLT OUTDOORS
För oss på Scandinavian Outdoor innebär företagsansvar att respektera naturen och människorna i allt vi gör. Ansvarsfulla inköp, ansvarsfulla metoder på våra anläggningar, välmående för vår personal, effektiv logistik och företagets sociala ansvar utgör kärnan i vår hållbarhetsstrategi. Hållbar utveckling stödjer långsiktigt och lönsamt företagande. Endast genom att respektera natur och människor kommer friluftsliv och vandring att fortsätta vara möjligt för oss alla i en ren natur. Vi kommer även att förklara mer i detalj hur hållbarhet implementeras i vårt företag.
Om hållbarhet
Vi går mot ett mer ansvarsfullt sätt att göra affärer. Vi är inte perfekta när det kommer till hållbarhet, men vi tar hållbarhetsfrågor på stort allvar och arbetar genuint för att göra vår verksamhet mer hållbar.
Inte för att vi någonsin varit helt oansvariga tidigare. Det har alltid varit viktigt för oss att sälja mycket högkvalitativa produkter som håller länge. Och när en produkt håller länge behöver du inte byta ut den efter varje användning, vilket är hållbarhet i sig.
Faktum är att det enda riktigt ansvarsfulla man kan göra är att inte köpa något nytt. Det är dock inte realistiskt att anta att människors konsumtionsmönster kommer att förändras så radikalt att inköp skulle minska avsevärt mycket. Det är därför vi anser att det är viktigt för oss att göra våra egna insatser för att främja hållbarhet i hela branschen, först och främst genom våra varumärkesval. Vi försöker påverka de saker vi kan påverka, till exempel genom köp.
De stora tillverkarna har vaknat upp till hållbarhetstänk, några tidigare och några senare. Faktum är att många tillverkare inom campingsektorn till och med är pionjärer inom hållbarhet. Vi vill fortsätta arbeta med varumärken som är villiga att arbeta för hållbarhet. Vi tror att när framför allt stora och välkända producenter ändrar sin praxis kommer detta att ha en verklig inverkan på miljön, på arbetsvillkoren för arbetare i tredjeländer och på att minska koldioxidutsläppen.
PFC-bearbetning
För oss innebär ett ansvarsfullt förhållningssätt att vi försöker hitta det mest ansvarsfulla alternativet för helheten. Det betyder dock inte att vi bara erbjuder till exempel PFC-fria produkter, eftersom en produkts livslängd ibland är mer ansvarsfull än en mer miljövänlig impregnering. DWR-behandling, det vill säga att göra produkterna smuts- och vattenavvisande, är ett av de ämnen som har fått mest uppmärksamhet när det kommer till hållbarhet för utomhus- och campingprodukter. Traditionella PFC är fortfarande mer hållbara och effektiva än sina mer miljövänliga motsvarigheter. Därför är det inte alltid självklart att det är mer ansvarsfullt att köpa en långvarig PFC-impregnerad produkt än en kortvarig mer miljövänligt.
Tillverkare har redan utvecklat ett antal mer miljövänliga vatten- och smutsavvisande medel. Den största utmaningen med PFC-fria impregneringsmedel är att de slits ut snabbare, vilket gör att plagget måste impregneras oftare, vilket belastar miljön. I allmänhet är den totala livscykeln för ett PFC-fritt impregnerat plagg också kortare än det för ett konventionellt PFC-impregnerat plagg. På så sätt måste man köpa kläder oftare och det belastar i sin tur också miljön.
Tillverkarna går dock bort från PFC-impregnering helt och hållet och mer miljövänliga impregneringsmedel utvecklas. Gore-Tex har satt en tidsgräns till 2023. Framtill deras satta måldatum 2023 ska de miljövänliga impregneringarna vara på en tillräcklig nivå (dvs tillräckligt effektiva och hållbara) för att helt fasa ut PFC. Detta kommer också att återspeglas i Scandinavian Outdoor sortiment Man bör också komma ihåg att PFC-behandlade produkter för närvarande endast utgör några få procent av alla våra DWR-behandlade produkter.
Ansvarsfulla inköp
Produkterna i vårt sortiment har störst påverkan på miljön och människors välmående. Vi har därför ökat vårt fokus på ansvarsfulla inköp, eftersom det är den viktigaste hållbarhetsåtgärden vi kan vidta när det gäller påverkan.
Vi har undersökt hållbarheten för varumärken som säljs till slutet av 2020 inom tre områden: koldioxidavtryck (begränsa klimatförändringar), miljö (kemikalier och djurskydd) och arbetskraft (mänskliga rättigheter i producerande länder).
Undersökningen genomfördes genom att låta varumärkesrepresentanter svara på vårt frågeformulär om de ovan nämnda aspekterna av hållbarhet. Information söktes även från varumärkenas egna hemsidor.
Utifrån undersökningen delades varumärkena in i olika grupper efter hur väl de presterar inom olika hållbarhetsområden. Det finns tre nivåer av den så kallade trafikljusmodellen: grönt betyder att varumärket aktivt vidtar åtgärder för att främja hållbarhet. Gult är ett tecken på att varumärket går åt rätt håll, men det finns fortfarande utrymme för förbättringar. Rött betyder att varumärket inte alls tar ställning till denna hållbarhetsaspekt eller agerar oetiskt. Kriterierna för de olika områdena och färgerna finns i figuren intill:
Ansvarskriterier för varumärken per bransch
38% av varumärkena fick grönt inom alla tre områden (koldioxidavtryck, miljö, arbetskraft). 62% av varumärkena fick gult inom ett eller flera områden. Studien visade att inget av de märken vi undersökte var röda, och vi kommer inte att lägga till dem i vårt sortiment i framtiden heller.
Det betyder att många av varumärkena i vår portfölj har åtminstone en rimlig nivå av hållbarhet, och vissa är till och med utmärkta. Vi kommer att fortsätta att övervaka hållbarheten för våra varumärken, och i framtiden kommer vi att se över deras hållbarhetsprestanda en gång om året.
Djurbaserade material
Det finns inga pälsar i vårt utbud. Vi accepterar endast dun-produkter som är ansvarsfullt producerade. Alla merinoullsplagg i vårt sortiment är tillverkade av mulesingfri merinoull. Om en produkt i vår webbutik inte har märkningen "Eventuella animaliska material är certifierade", behöver inte det betyda att produkten innehåller icke-certifierade animaliska material. I dessa fall finns det inget av animaliskt ursprung i produktens råmaterial.
Mer Ansvarsfullt Outdoors - Markering i nätbutiken
I kategorin Mer Ansvarfullt Outdoors hittar du alla produkter som har gjorts med hållbarhet i åtanke. Produkter i denna kategori måste genomgå en rigorös screeningprocess, och minst tre av fem kriterier måste uppfyllas för att en produkt ska tilldelas märkningen Mer Ansvarfullt Outdoors
Alla produkter som tilldelats märkningen Mer Ansvarfullt Outdoors uppfyller minst tre av följande kriterier:
- Det är en betydande andel återvunna och/eller organiska fibrer i tillverkningsmaterialen.
- Miljöskadliga kemikalier har ersatts med mer miljövänliga ämnen.
- Alla material av animaliskt ursprung är certifierade (t.ex. RDS-sensitive).
- Tillverkaren har beräknat sitt koldioxidavtryck och arbetar aktivt för att minska det.
- Produkten tillverkas i ett land där lagar i allmänhet respekteras, eller om produkten till exempel tillverkas i Fjärran Östern, granskas fabriken regelbundet av en tredje part.
Alla produkter märkta med Mer Ansvarfullt Outdoors-märkningen är märkta med den gröna hållbarhetsmärkningen i onlinebutiken.
Ansvarsfull praxis på huvudkontoret och i butik
Vi återvinner allt återvinningsbart avfall på våra olika anläggningar. I butik erbjuder vi inte påsar per automatik till alla kunder utan vi säljer dem till ett lågt pris. Efter en del efterforskningar har vi bestämt oss för att hålla oss till plastpåsar som är mer miljövänliga än papperspåsar, utifrån om de återvinns på rätt sätt. 2021 går vi helt över till återvunna plastpåsar, som innehåller 80% återvunnen plast.
E-handelslogistik
Att göra logistiken mer effektiv är inte bara väsentligt för kundupplevelsen, utan även för ansvaret mot miljön. I linje med vår strategi arbetar vi med att förbättra och effektivisera logistiken. Vi siktar också på att kartlägga utsläpp från logistik och göra en plan för hur utsläpp från logistik kan minskas. Vi använder oss av ansvarsfullt drivande transportföretag. Posti har varit koldioxidneutral sedan 2011 och siktar på att vara helt utsläppsfria 2030. Matkahuolto siktar på att vara koldioxidneutrala fram till 2030. Vårt långsiktiga mål är också att minska utsläppen från all vår verksamhet och vårt koldioxidavtryck.
Naturligtvis slängs inte produkter som returneras eller reklameras till oss. Vi returnerar dem, säljbara produkter returneras till försäljning och defekta produkter repareras.
Företagens sociala ansvar
Vi är ett inhemskt företag. Våra ägare är 100% finsk och vi har över 100 friluftsexperter anställda i Finland. Vi strävar efter långsiktig hållbarhet och att tillhandahålla en bra och inspirerande arbetsplats för vår personal.
Vi har haft ett nära samarbete med de Finska Scouterna i åratal och bland mycket annat så är vi Scouternas officiella leverantör. Vi vill också ge så många barn som möjligt möjligheten att engagera sig: 2020 donerade vi 1% av vinsten från försäljningen av riktade kampanjer till Friends of Scouting-fond och stöttade med medlemsavgiftsbefrielse för scouter utifrån ekonomiska och sociala grunder. 2020 års kampanjdonationer kommer att hjälpa ett 40-tal scouter att få en scoutupplevelse under ett helt år.
Information om olika certifikat
Vad betyder olika textiltillverkares certifikat? Vi har här samlat information om några av de olika certifieringarna som finns för produkterna i vårt sortiment.
Bluesign standard
Bluesign är en standard som tar hänsyn till hela textilproduktionskedjan. Syftet med Bluesign är att säkerställa att produkten orsakar så lite skada som möjligt på människor och miljö. Bluesign-märket kan endast tilldelas utifrån väldefinierade kriterier som täcker hela produktionskedjan. De gäller råvarorna, tillverkningsprocessen och den färdiga produkten. Hela Bluesign-systemet är baserat på följande principer: resursproduktivitet, konsumentsäkerhet, luftutsläpp, vattenutsläpp och hälsa och säkerhet på arbetsplatsen. Bluesign-etiketten kan appliceras på hela produkten eller på några av dess råvaror. Märkningen är alltid produktspecifik, så om en tillverkares produkt är Bluesign-märkt betyder det inte att alla andra produkter från samma tillverkare är det.
RDS-certifikat – etiskt dun
RDS-certifieringen (Responsible Down Standard) garanterar att dunet som används i produkten är etiskt framställt med respekt för djurens rättigheter. Enligt RDS-certifikatet får fåglar inte utsättas för onödig stress i något skede av produktionen och ska ha fri tillgång till mat och vatten. Tvångsmatning av fåglar är förbjuden och inga dun eller fjädrar plockas från levande fåglar. Endast produkter som innehåller 100% certifierade dun eller fjädrar kan RDS-certifieras.
Alla dunprodukter som säljs på Scandinavian Outdoor innehåller endast etiskt framställt dun.
BSCI
BSCI, Business Social Compliance Initiative, är ett företagslett system som uppmuntrar och vägleder medlemsföretag, främst när det gäller att främja etiska arbetsförhållanden. BSCI:s medlemsföretag har åtagit sig att följa BSCI:s regler för uppförande, som inkluderar organisationsfrihet, adekvata löner, rättvisa arbetsvillkor och arbetstider, hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, förbud mot barnarbete och miljöskydd. BSCI beställer också revisioner av företagens fabriker. Resultaten av revisionerna publiceras dock tills vidare inte till icke-medlemsföretag.
B Corporation
B Corp Certification är en certifiering som tilldelas av B Lab, en internationell ideell organisation, som täcker både miljövänlighet och etiska arbetsförhållanden. B Corp Certification bygger på ansvarsfullhet och transparens och som exempel publiceras en offentlig rapport om certifierade företag. B Corporation har en mycket bred överblick på hur företag fungerar och kräver också att ett certifierat företag har ett uppdrag utöver att tjäna pengar för att göra en positiv inverkan på omvärlden.