Scandinavian Outdoor

Kundservice och kontakt

Vår kundservice må inte vara aktiv 24/7. Men det hindrar inte faktum att du alltid kan kontakta oss! Ring, chatta eller skicka oss ett email, vi svarar så snart vi kan. Svensk kundservice förstår även både danska och norska, men talar och skriver endast på svenska och engelska.
Välkommen!


Tar du dig tiden till dig själv, upptäcker du snart förtjusningen

  • Kundservicen är din länk till alla tjänster hos Scandinavian Outdoor. Kontakta oss med ditt ärende så ser vi till att du kommer i kontakt med rätt person eller avdelning och får rätt hjälp. Vi sträcker oss så långt vi kan för att kunna erbjuda dig bästa service. Du är unik! Din beställning, din önskan, din fråga är unik. Därför är det viktigt för oss att du tar kontakt med oss om du har något på hjärtat, så att vi kan ta emot dig och stå till tjänst på det vis som passar just dig bäst.
  • Du som handlar online bör alltid vara ute i god tid. När vi fått en beställning från dig hamnar alla varorna i en plock-lista. Varorna plockas manuellt ifrån våra sju butiker i Finland, eller från vårt lager i Åbo. De samlas sedan ihop till just lagret i Åbo för att paketeras och skickas i ett och samma paket. Hur lång tid detta tar beror på om varan hittas på hyllorna eller om den behöver beställas in åt dig.
  • Fördelarna är att du ofta kan få ett bättre pris när du handlar online, du kan i lugn och ro göra din beställning vart än du befinner dig, och du kan direkt se allt vårt utbud från alla våra butiker på en och samma gång. Skulle någonting bli fel eller om du behöver hjälp med något kan du enkelt också få tag på information, hjälp av alla våra experter och butiksbiträden, allt på en och samma plats.
  • Hjälpen sträcker sig även utanför våra egna butiker till alla varumärken som du finner hos oss. Varumärken som själva också är mycket noga med att erbjuda rätt service och kvalité på sina produkter. Vi hjälper dig, och vi är flexibla i sättet vi gör det på. Som nämnt tidigare vill vi styrka ännu en gång att varje fall är unikt och vi anpassar oss i högsta mån för att hjälpa dig på det vis som passar just dig bäst.

    • Maila oss:
      butik@scandinavianoutdoor.se - Butiksärenden (storlekar, färger, speciella produkter, etc.)
      support@scandinavianoutdoor.se - Beställningsärenden (betalning, returer, adresser, etc.)
      • Ring oss:
        Finländskt nät(DNA) +356 10 3970 591
        Samtalskostnad: 0.08,28 €/samtal + 0.17,04 €/minut
        • Chatta med oss:
          Kika ner till höger hörn. Där ska du finna ett litet chatt-fönster, där kan du skriva till oss.

Leveransinformation

Frakt till Sverige, Danmark, Norge, faktiskt hela Europa kostar 7.90€ med GLS. Till alla beställningar inom Europa över 150€ bjuder vi på frakt med GLS. Alternativet till GLS är DHL Express A. Leverans med DHL Express A kostar 30€ och har generellt kortare leveranstid. Detta gör ingen markant skillnad över Sverige och Danmark, men kan exempelvis spara dig några dagar till Norge. Kika också gärna in på vad som står här nedan, så får du veta vad som händer när vi tagit emot din beställning.


Såhär fungerar det

  • I Scandinavian Outdoor's webbutik finner du en stor kollektion av varumärken från olika leverantörer, sju av våra egna landfasta butiker i Finland och olika lager runt om i Europa. När du gör en beställning samlas alla dina varor i ett och samma paket och skickas till dig. Allt för att rusta dig för livet utomhus.
  • Allting börjar med att du besöker oss, nyfiken på vad vi har att erbjuda dig. Alla har vi olika utgångspunkter, om det så ska vara någon speciell typ av jacka, om det ska vara till ett konkuranskraftigt pris eller kanske någon specifik färg. Om du i alla fall hittar vad just du söker så vill du göra ett köp. Du lägger din beställning.
  • I beställningen väljer du till vilket land paketet ska skickas och skriver in en rabattkod om du har någon. Sedan går du vidare till köp. Här skriver du in dina uppgifter, väljer leveransmetod och även om du har några särskilda önskemål. När du betalat din beställning och betalningen har godkänts får du ditt första automatiska email av oss. Detta är din orderbekräftelse. I denna bekräftelse har vi listat hur din beställning slutligen ser ut för oss. Den är alltid värd att gå igenom så att allting stämmer överrens med vad du tänkt dig. Du har alltid tid att kontakta oss och rätta om något är fel, ju förr desto bättre.
  • Samma orderbekräftelse som du får, får även vi. Nu räknar vår dator snabbt ut var vi bör finna alla varor i din beställning. Oftast finner vi varorna åt dig redan i vårt lager eller i någon av våra butiker. Ibland behöver vi att en leveratör skickar en beställd vara till oss. Vissa varor behöver till och med tillverkas på beställning åt dig.
  • Tre olika scenario kan uppstå här;
    Mer information behövs. Skidor och vax-service är för oss klassiska i dessa fall. Om du beställt ett par skidor tillsammans med bindningar erbjuder vi att montera ihop detta åt dig innan vi skickar något. Det kan i dessa fall dyka upp ett mail från oss där vi frågar lite om din åkstil, hur mycket du väger eller praktiska frågor om exempelvis dina pjäxor. När vi fått svar på detta går vi vidare med din beställning.
    Varan kunde inte hittas. Det händer att varor ibland saknas på våra hyllor och anledningarna till det kan vara oändliga. Vi räknar allt vårt lagerstatus manuellt 2-3 gånger om året, det kan ha räknats fel. En vara kan ha blivit såld i en butik med fel kod, helt plötsligt tror vår dator att varan fortfarande är kvar på våra hyllor. Det kan till och med vara så illa att varan blivit stulen. När detta händer får du ditt andra automatiska email från oss där vi informerar om att varan saknas. Det är alltid tråkigt, men vi hoppas kunna byta till något annat du finner intressant i vår butik, annars återbetalar/raderar vi varan från beställningen.
    Din order har skickats. Om allt går vägen och varorna samlats ihop, paketerats och skickats blir ditt andra automatiska email en bekräftelse på detta. Detta email är din sista chans om du vill ändra något innan paketet skickats iväg. Att en vara skickats betyder inte att paketet lämnat oss ännu. Detta betyder att paketet ligger nu redo att hämtas upp för leverans under dagen. I detta email finner du hur du kan följa ditt paket under leveransen.
  • Paketen skickas med GLS som standard, du kan följa paketen med hjälp av deras sökmotorer. GLS samarbetar med olika kurirer över Europa. I Sverige kommer DB Schenker att ta över leveransen sista biten fram till dig. När paketet är redo att hämtas ut får du en notis från kuriren vilket innehåller plats, adress och löpnummer. I sverige får du denna notis från DB Schenker, i Norge får du denna från Bring, och i Danmark får du den från GLS dem själva.
  • Nu när du hämtat ut ditt paket kontrollerar du slutligen själv om allt stämmer överens och om det är vad du förväntat dig. Nu är det helt upp till dig vad som händer härnäst. Som alltid är du välkommen åter!

Leveranstider

Ha i åtanke att dessa estimeringar visar på när vi förväntar oss att skicka specifika varor i olika kategorier. Vi har inga estimeringar för när en beställning kommer fram efter att den skickats. Vi kan inte veta när ett paket kommer fram men du kan med hjälp av spårningsnummret följa ditt paket på vägen.

- 2-5 dagar
Vi räknar med att denna vara finns tillgänglig att skicka direkt från våra egna butiker eller från vårt lager.
- 5-10 dagar
Vi behöver beställa in denna vara åt dig och vi förväntar oss att den finns tillgänglig när vi beställer den.
- 10-14 dagar
Vi behöver beställa in denna vara men är medvetna om att leveransen kan bli fördröjd från leverantören.

Alla estimeringar är just estimeringar och förväntningar. Varan i fråga kan ta både längre och kortare tid att skicka iväg. Värt att nämna är att de allra flesta beställningarna skickas 2 dagar efter att den blivit lagd.


Moms(VAT) & tull

  • Denna butik är baserad i Finland och bedriver därför e-handel inom EU-koncernen. När du besöker vår webbutik, vänligen välj vilket land du kommer att skicka dina varor till. När du valt ditt leveransland uppdateras momsen(vat) för varorna automatiskt. Finsk moms(vat) är automatiskt inkluderad i priserna för alla länder inom EU. Likväl är Finsk moms(vat) exkluderat från priserna för alla länder utanför EU.

Till alla internationella beställningar (ex: Norge) ansvarar mottagaren för alla tillägg av skatt, tull och andra eventuella avgifter. Kontakta ditt lokala tull-kontor för information om tull och taxering.

Retur

Vi skickar som standard våra varor till Sverige med GLS/DB Schenker. Danmark går direkt genom GLS, och Norge genom GLS/Bring. Ha i åtanke när du handlar att returer behöver både skickas och betalas av kunden själv. Skickar du dock din retur från Sverige erbjuder vi dig returservice för 10€.


Vi vet alla att man kan ändra sig, så därför finns din rätt till retur.
Nedan vill vi poängtera så tydligt vi kan hur en retur hanteras.


Retur

  • Först och främst behöver du informera oss inom 14 dagar från att du mottagit din vara ifall du vill returnera denna. Hur du kontaktar oss väljer du själv om du så ringer oss, skickar ett email eller skriver i chatt-fönstret. Du kan skriva på svenska, danska, norska, engelska eller finska. I annat fall kan vi använda Google translate, men det är inte att föredra.
  • Därefter har du 100 dagar på dig att faktiskt skicka iväg din retur. Vad det kostar att skicka ditt retur-paket beror på dina egna förutsättningar. Du kan skicka ditt paket på vilket sätt du än vill. I praktiken skulle du till och med kunna köra hit med det själv. Går du till ett post-kontor kommer de att ge dig ett pris direkt i kassan beroende på vikt och storlek. Skickar du din retur från Sverige erbjuder vi dig returservice för 10€.
  • Vill du ha hjälp med att skicka returen är du igen alltid välkommen att kontakta oss.
  • Det är frivilligt men hjälpsamt om du använt Klarna vid köpet, att meddela dem att du returnerat ditt paket.
  • Vi avslutar beställningen och hanterar returen åt dig när retur-paketet kommit in till oss. Har du en faktura kommer den att makuleras. Har du betalat vid köptillfället kommer vi att återbetala genom samma betalningsmetod.

  • Byte

  • Byten fungerar i regel på samma vis som en retur.
  • Om bytesvaran är densamma men i annan färg eller storlek så byts och skickas den nya varan när retur-paketet kommit in, istället för en återbetalning eller makulering av faktura. Den nya frakten för bytesvaran är alltid fri.
  • Om bytesvaran är något annat som är till ett lägre pris så byts och skickas den nya varan när retur-paketet kommit in och mellanskillnaden återbetalas eller redigeras i fakturan. Den nya frakten för bytesvaran är alltid fri.
  • Om bytesvaran är något annat som är till ett högre pris behöver en ny order att läggas då vi aldrig kan dra mer pengar än vad som godkänts vid köptillfället. Detta fungerar som en alternativ metod för byte.
  • Alternativ metod för byte. Detta är det smidigaste sättet för dig att byta vara, men metoden kräver att du ligger ute med en ny betalning eller faktura för den nya varan. Du lägger helt enkelt en ny order och returnerar din bytesvara samtidigt. Din nya order är helt separat från din retur och hanteras precis som en vanlig order. Returen hanteras som vanligt och återbetalas eller makuleras. Den enda skillnaden är att om du behövt betala frakt i din nya order kommer den att återbetalas i samband med att retur-paketet mottagits. Returfrakten behöver fortfarande betalas av dig som kund.

  • Förjhållningsregler

  • Din returrätt gäller förutsatt att produkten endast är provad och inte använd. Etiketter och produktdatablad behöver sitta kvar på produkten. Din returrätt gäller enbart för köp i vår webbutik. Exempelvis har vi en annan returrätt som gäller vid köp i våra landfasta butiker.
  • Om du skickar produkten i samma förpackning som du mottog den i ska du komma ihåg att ta bort eller täcka för streckkoder och adresser, exempelvis med en tuschpenna. Spoliera inte originalförpackningen, exempelvis genom att tejpa över den eller skriva på den (t.ex. på skolådan).
  • Förpacka produkten ordentligt och bifoga alla uppgifter om vad du avser. Med andra ord ska du förklara vem som returnerar/byter/reklamerar vad. Du kan använda vår returneringsblankett eller skriva uppgifterna för hand på ett papper som du lägger i returpaketet.
  • Returnerar du skor önskar vi att du om möjligt använder den förpackningsfolie som kom med försändelsen, så att skolådan inte tar skada. Tänk också på att vara extra noggran med förpckningen om du returnerar skidor.
  • Spara kvittot som följer med det försändelse-id du får när du postar retur-paketet. Behåll kvittot tills vi tar emot paketet hos oss. Detta för att hjälpa dig själv om retur-paketet skulle gå förlorat under frakt.
  • Reklamation
    - Om produkten är trasig eller inte håller för normal användning så är det inte en retur, i detta fall behöver produkten reklameras. Vid reklamation behöver du ta kontakt med oss så att vi kan hjälpa dig. Reklamationsprodukten ska vara tvättad/rengjord.
    - Värt att ha i åtanke. Utöver den garanti som konsumentlagstiftningen fastställer har produkterna ibland också en separat garanti från tillverkaren. Kom ihåg att garantin eller reklamationsrätten inte gäller förbrukade produkter: tillverkaren eller importören kan genom inspektion av produkten konstatera om dess normala livslängd förbrukats. Om du alltså nöter ut plaggen, lämnar dem under bilen eller kastar dem över lägerelden så gäller inte garantin längre.


    Adress: Kundretur/Scandinavian Outdoor, Låssmedsgatan 7, 20320 Åbo, Finland.

REPACK - DET EKOLOGISKA ALTERNATIVET

Deposition till butiken, Värdekupong till dig!

Istället för en vanlig kartong eller en papperspåse kan du välja att din order levereras i ett RePack paket. Vid beställning, välj alternativet RePack. Detta lägger till 3,50€ på din order - när du sedan skickar det tomma RePack paketet tillbaka med posten, får du en värdekupong som går bra att använda hos Scandinavian Outdoor, men även hos andra RePack butiker!

Hur funkar detta?

  • Lägg en order i vår webbutik och välj RePack till leveransen
  • Om din order har ett värde av minst 99€ är det gratis att välja RePack
  • Om varorna du beställt visar sig vara för stora för även den största modellen av RePack, och du betalt deposition för RePack, kommer vi att återbetala den direkt
  • När du tar emot ditt RePack, öppna paketet och ta bort adresslappen
  • Vik ihop ditt RePack paket enligt dess instruktioner
  • Lägg ditt RePack i en brevlåda
  • Du kommer att få ett email med en länk där du får möjligheten att välja var du vill kunna använda din värdekupong. Vissa butiker ger dig en procentuell rabatt, andra kan istället ge dig rabatt på ett specifikt värde
  • RePack kommer sedan fortsätta sin hållbara karriär

RePack fortsätter sin ekologiska karriär!


Läs mer om RePack hos repack.com

Betalningsmetoder

Idag är hela butiken baserad på valutan Euro(€).
Alla valutaomvandlingar är baserade på Europeiska Centralbankens växelkurs.
Handlar du till Sverige, Norge, Danmark, Finland eller Tyskland kan betalningen ske genom Klarna, PayPal eller Maksuturva. Handlar du till övriga länder betalar du antingen genom PayPal eller Maksuturva(Kreditkort/Bank).


Klarna - faktura & delbetalning

  • När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.
  • Klarna kontrollerar dina personuppgifter med hjälp av din personbeteckning och ditt telefonnummer och bekräftar din beställning inom några sekunder. Såvida Klarna inte kan bekräfta din beställning ber vi dig att kontakta antingen oss eller Klarna.
  • När din order är paketerad och skickad aktiveras fakturan och skickas till dig. Förfallodatum på din faktura är minst 14 dagar efter detta datum. Skulle något hända med din leverans och paketet blir så pass fördröjt att det inte kommer fram inom dessa 14 dagar ska du kontakta oss så att vi kan förlänga ditt förfallodatum åt dig.
  • Har du mottagit ditt paket som du köpt med Klarna faktura och inte tänkt betala det, exempelvis om du vill göra en retur, är du förpliktad att kontakta och informera Klarna före fakturans förfallodatum utgår.
  • Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

  • Klarna - direkt

  • Klarna direkt använder du om du vill betala direkt i kassan med banköverföring eller konto/kreditkort ex; Mastercard/VISA. Användning av tjänsten kräver inte registrering och inga tilläggsavgifter tillkommer. Din betalning registreras omedelbart hos försäljaren som genomförd och du får ett bekräftelsemeddelande per email. Meddelandet innehåller en länk till webbutikens tjänster, där du bland annat kan sköta returer, reklamationer och lämna respons dygnet runt.

  • Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som ni inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

  • PayPal

  • PayPal sparar och skyddar dina kreditkortsuppgifter så att du inte behöver fylla i dem på nytt för varje nytt inköp. Du behöver inte ha pengar på ditt PayPal-konto för att du ska kunna handla med det, utan du kan ansluta ett betalkort till kontot. Betalningen sker på samma sätt oavsett om du anslutit ditt kort eller fört över pengar till PayPal-kontot.
  • Användaren bekräftar varje betalning med sin emailadress och sitt lösenord. PayPal-betalningarna är avgiftsfria oavsett om du betalar direkt med kontot eller från ett kort som anslutits till tjänsten. PayPal-beställningarna förutsätter att leveransadressen är samma som den adress du registrerat för ditt PayPal-konto.

  • Maksuturva

  • Maksuturva är betalningsleverantör för direkt-köp med kreditkort, kontokort eller bank.

  • Läs mer:


    PayPal Logo

Skötsel och tvättanvisningar

Ta hand om dina produkter. Varsamhet och kärlek kommer man långt med. Hantera dina produkter rätt och ge dem vad de behöver så kommer du få detsamma tillbaka i långfald! Här tipsar vi om de mest vanliga typerna av vård för olika produkttyper, men framförallt olika typer av material. Som alltid om det dyker upp tankar och funderingar på vägen kan du skicka dina frågor till oss.


Sovsäckar och liggunderlag

  • När du är hemma rekommenderar vi att du har din sovsäck i en rymlig behållare. Låt inte sovsäcken ligga kompakt inpackad i sin respåse, då det vill komma att försämra sovsäckens luftighet med tiden. Ett självuppblåsbart liggunderlag bör förvaras med utvecklat och med ventilen öppen, exempelvis under sängen. Ett underlag som förvarats utfällt fyller upp sig mycket snabbare än ett som förvarats i sitt fodral. Förvaringen av övriga underlag behöver inga speciella knep.
  • Desto mer du använder din sovsäck, ju mer nytta skulle du ha av ett sovsäckslakan. Det minskar behovet av att tvätta din sovsäck och bidrar också med mer värme. När du är ute och rör på dig är det nyttigt att lufta din sovsäck efter varje natt du använt den. Använder du lakan räcker det oftast att endast lufta lakanet. Detta minskar risken för mögel och håller isoleringen på så hög nivå som möjligt.
  • Efter hand som du använder din sovsäck blir den smutsig, precis som lakan i en säng. Efter en viss punkt kommer detta att påverka isoleringen. Tvätta en sovsäck hjälper och kan absolut göras, men det finns en del punkter att förhålla sig till. Var säker på att din sovsäck inte är för stor för din tvättmaskin - tvättmaskiner har en maxvikt angiven, när du tvättar din sovsäck vill du inte att torrvikten på din sovsäck överstiger en tredjedel av angiven maxvikt. Om din egen tvättmaskin inte klarar av detta rekommenderar vi att du tar sovsäcken till en professionell tvättstation.
  • Klassiska tumregler.
    - Vissa sovsäckar kommer med specifika tvätt-instruktioner, följ alltid dessa i första hand.
    - Syntetiska sovsäckar, använd vanligt tvättmedel utan blekningsmedel. Använd inte för mycket tvättmedel och inget sköljmedel eller andra kemikalier.
    - Sovsäckar i dun, använd specifikt tvättmedel för dun och ställ in tvättmaskinen på fintvätt.
    - Tvätta sovsäcken med stängd dragkedja.
    - Använd inte centrifugen.
    - Tvätta sovsäcken i 30°C.
    - Låt slutligen maskinen göra två tre sköljningar.
  • Det är viktigt att du låter din sovsäck torka på ett kontrollerat sätt - använd en torktumlare på låg värme under en längre tid, eller häng sovsäcken så att du kan ställa fläktar riktade mot den. Speciellt när det kommer till sovsäckar i dun är det viktigt att "fluffa" isoleringen samtidigt som säcken torkas - dun har en tendens att klumpa sig i maskintvättar.

  • Membran och skalkläder

  • Viktigaste först, membrankläder ska tvättas!
  • Ett kvalitativt membranplagg håller sig bäst om det tvättas korrekt och sköts om med rätt medel. Membrankläder består vanligtvis av tre lager: yttertyg, membran samt fodermaterial. Membranet hanterar ventilering och skydd mot väder och vind, yttertyget och fodret skyddar i sin tur membranet och gör plagget tåligt. Yttertyget är ofta impregnerat vilket är varför vatten pärlar sig så vackert på det nya plaggets yta. Membranet har miljontals små porer som hålls öppna om plagget tvättas, så att det behåller sin andningsförmåga. Majoriteten av alla membrankläder är vattentäta men en del är enbart vindtäta. Tvättinstruktionerna gäller för bägge membrantyperna. Exempelvis är Gore-Tex, DrymaxX och HyVent vattentäta membran medan Windstopper endast är vindtätt.
  • Iaktta temperaturen som anges för tvätt av plagget, i annat fall är det 30ºC som gäller. Tvätta helst membran och skalkläder med tvättmedel specifikt avsedda för ändamålet. Tvättmedlet ska vara flytande. Tvätta alltid plagg med dragkedjan fast och plagget rättvänt. Du hittar doseringsanvisningar på tvättmedelsförpackningen, följ dessa. Använd inte blek eller sköljmedel, det är bäst att även rengöra tvättmedelsfacket från eventuella rester av blek eller sköljmedel. Centrifugera inte membranplagg.
  • Efter några tvättar är det fördelaktigt att behandla plagget med impregneringsmedel. Vissa impregneringsmedel blandas direkt i tvätten, andra appliceras när plagget är blött och andra när plagget är torrt. Kontrollera dessa anvisningar från impregneringsmedlet.
  • Somliga membranplagg kan torkas i torktumlare eller torkskåp. En lämplig temperatur aktiverar också impregneringsmedlet optimalt. Kontrollera för varje plagg huruvida det tål att torkas i tumlare.

  • Underställ och lagerklädsel

  • Syntetiskt material mår bra av regelbunden tvätt. Följ tvättinstruktionerna specificerat på varje plagg. Undvik att använda blek och sköljmedel.
  • Ull behöver inte tvättas ens i närheten så ofta som sysntetiskt material. All lagerklädsel i vårt butik går bra att tvätta i maskin, men när det kommer till ull är det viktigt att ha några punkter i åtanke.
    - Läs och följ främst de instruktioner angivna på just ditt plagg.
    - Använd ulltvätt eller fintvätts program på din tvättmaskin.
    - Använd inte centrifugen.
    - Använd endast tvättmedel avsett för ull.
    - Ylleplagg ska helst torka vertikalt, då undviker du att plagget töjs ut.
  • Nuförtiden tillverkas så gott som alla ylleunderställ av merinoull som är så fin att den inte kliar ens på dem som vanligtvis har problem med ylleplagg. Lanolinet som finns i ylle ger det många goda egenskaper. Ofta räcker det att vädra plagget inför nästa gång det ska användas, och igen tack vare lanolinet fungerar yllekläder också väl även om de blir fuktiga.
  • Använder du ylleunderställ blir pauserna under utflykten gemytligare. Medan konstfiberunderställ känns kyliga genast när kroppstemperaturen sjunker, håller yllet din temperatur jämnare.

  • Dunjackor

  • Man kan tvätta en dunjacka själv om det inte specifikt förbjuds på plaggets etikett. Om du är osäker rekommenderar vi att du lämnar in jackan till en tvättstation.
  • Bekanta dig med och följ plaggets tvättanvisningar. Använd maskinens program för dun eller fintvätt. Använd enbart tvättmedel avsett för dun.
  • Torka plagget mycket noggrant. Flera torkcykler i torktumlaren på låg temperatur är ett gott alternativ. Om du istället låter jackan torka i rumstemperatur kan torkningen påskyndas betydligt av en eller ett par fläktar. Rör ofta vid jackan under torkningen så att fukten rör sig utåt mot tygets yta där den kan avdunsta.

  • Skor

  • Du förlänger skornas livslängd genom att sköta dem rätt! Att endast impregnera yttermaterialet är bra, men inte bra nog.
  • Du undviker bäst skavsår och blåsor genom att sätta rena fötter i rena skor och använda sömlösa strumpor. Den bästa kombinationen är en nätt strumpa under en kvalitativ vandringssocka.
  • Förvara alltid skorna så svalt och torrt som möjligt, i skydd för direkt sol. Förvara inte skor ovanpå golvvärmen! Överloppsvärme kan få det polyuretan som ofta används i mellansulan att åldras snabbare.
  • Underhåll skorna med jämna mellanrum.
    - Lösa stenar, snö och slask avlägsnas från ytan, sulan och inifrån med en mjuk borste.
    - Rengör skorna också invändigt med en duk eller trasa.
    - Låt om möjligt innersulorna torka separat.
    - Vädra skorna på ett luftigt och torrt ställe.
  • Om du behöver tvätta skorna.
    - Tvätta skorna i fingervarmt vatten med ett milt rengöringsmedel och en mjuk borste.
    - Skorna kan även fyllas med varmt vatten och handdiskmedel. Låt stå, borsta lätt och skölj noggrant.
    - Låt torka i rumstemperatur på ett luftigt ställe (OBS! Inte i solen, ovanpå ett värmeelement eller på ett uppvärmt golv). Om du vill kan du påskynda torkningen med en fläkt.
  • Läderskor

  • Läder är en naturprodukt som alltid tillverkas av djurhud. Läder skyddar bra men far illa av smuts, salt, ljus och torka. Läder behöver naturliga oljor eller vax för att hållas smidigt. Små rispor och repor är bara minnen från utflykter och resor. Läder används ofta i skor som emellanåt utsätts för kärr och havsvatten, särskilt när det sker är det bra att skölja av skorna med sötvatten genast efter utflykten. Kärrvatten och havsvatten skadar främst vid stygnen som håller ihop dina skor.
  • Rengör läderskor från smuts och träck med en fuktig duk som inte noppar sig. Använd vid behov en mjuk borste.
  • Läder behöver näring. Impregnera det med lädervax eller spray.
  • Nubuckskor

  • Nubuck är en naturprodukt men porösare än själva narvlädret. Nubuck är skinnets yttersta lager som slipats. Nubuck kräver frekventare sprayimpregnering än oslipat narvläder. Nubuck tar inte skada, men mörknar i ton om man använder vax för impregneringen.
  • Gummistövlar

  • Gummibehandlingsmedlen är gjorda för att underhålla gummistövlar. Behandlingsmedlen återställer den ursprungliga glansen och bevarar elasticiteten. Tvätta stövlarna emellanåt i ljummet tvålvatten med en svamp. Undvik grova borstar och upplösande tvättmedel. Använd inte lösningsmedel. Torka stövlarna helst i rumstemperatur, aldrig i torkskåp eller pannrum.

  • Tält

    Tältduk

  • Ett tälts värsta fiende är mögel. Det är extremt tacksamt att alltid ta hand om ditt tält optimalt genom att låta det torka ordentligt efter varje utfärd. Häng både inner och yttertältet så luftigt som möjligt i rumstemperatur. Håll ett öga på om fukt samlar sig i pölar någonstans, sådana ställen lönar sig att torka regelbundet mer frekvent. Ett tält torkar vanligtvis på ett par dagar men det är ingen överdrift att låta det torka i en vecka, det är sällan uppskattat om semesterboendet möglar.
  • Stavar och bågar

  • Bågarna förblir vanligtvis rena, även under kämpigare utfärder. Gör en lägesbedömning om en båge böjs eller bryts av en storm eller en olycka (t.ex. att någon snubblar över tältet). En böjd tältbåge fungerar vanligtvis bra ändå. En bruten sektion kan ersättas. Vänd dig till vår kundtjänst för hjälp med att ersätta en bruten del av en tältbåge.
  • Tältpinnar

  • Pinnarna ska gärna rengöras från sand och lera genast efter utfärden, en diskborste ger god hjälp. Kontrollera samtidigt om du råkat böja pinnarna. Man kan till och med slå med en sten på pinnarna om jordmånen är hård, men stiger man på dem böjs de nästan utan undantag. En metallpinne kan vanligtvis böjas tillbaka till sin ursprungliga form, och det lönar sig att göra det innan du begär dig av på en ny utfärd.

Scandinavian Outdoor

Scandinavian Outdoor är en finländsk butikskedja och webbutik. Scandinavian Outdoor bär på traditionerna av Partiovaruste. Företaget grundades med detta namn år 1970. Namnet byttes till Scandinavian Outdoor Oy i maj 2014. Företaget är 100% i finländsk ägo. Vi utgår från Finland och levererar friluftlivsartiklar världen över. Vår resa började för snart 50 år sedan genom att sälja prestationsmärken till finska scouterna. Idag betjänar vårt team dig med friluftskläder och tillhörande utrustning för friluftslivet, och fortfarande även scoutprodukterna icke att förglömma! ScandinavianOutdoor.se (på svenska) öppnade i fjol (2017). Vi har idag denna webbutik skriven på fyra språk och samt sju landfasta butiker i Finland.

FO-nummer: FO-2066059-1
VAT nummer: FI20660591


Från scout till frilufts-expert

Givakt alla kära scouter

1967 - Scouterna öppnade en kiosk i Åbo i Finland

  • De lokala scouterna öppnade en kiosk där de sålde scoutmärken och uniformer. Det här blev början på vår berättelse även om inget formellt företag ännu öppnades detta år.
  • I Vanu-huset i Åbo på Aurakatu 5 var vår första försäljningsplats. Här, på andra våningen, höll vi en plats med blygsam försäljning. Här kunde scouter köpa sina scarfer, märken och uniformer. Allting började just här!
Folk utanför butiken, Aurakatu 5

1970 - Företaget blev officiellt etablerat. Då under namnet Partiovaruste

  • Sydvästra finska scouternas dotterdistrikt etablerade ett officiellt företag som då hette Partiovaruste. Syftet med företaget var att engagera sig i försöljning av kamping och friluftsutrustning som är nära relaterad till scouting.
  • Officiell verksamhet startade under företagets namn 1970 då de sydvästra finländska scout-partierna flyttade in till Martinkatu. Utrustningen såldes och hanterades främst tillsammans av personalen från de olika scout-partierna i samverkan med andra uppgifter. Lokalen på Martinkatu verkade som distriktkontoret åren mellan 1970 till 1977.
Första officiella butiken

1977 - Första butiken - Början för utomhusentusiasterna

  • I butiken fortsatte försäljningen av utomhusartiklar att blomstra. De första fullvärdiga försäljarna hyrdes in till butiken i NMKY-huset. Utöver skräddarsydd utrustning för kunden såldes även densamma utrustning som personalen själva använde. Att direkt stå till tjänst med professionella säljare var en viktig del av vår utveckling.

1985 - Butik specialiserad för hiking öppnar på Pitkäkatu i Åbo

  • Partiovaruste fick en butik på gatuplan. Det med ett förråd i källaren. Nu vart det tält till salu!
  • Butiken fick vackra skyltfönster med markiser för att locka kunder att kika in på urvalet från den första butiken att specialisera sig på vandring/hiking. Butiken hade ett välvalt sortiment av både väskor och vandringsskor. Exempelvis fanns Fjällrävens underbara Kånken att köpa i denna butik.
Piiri-kontoret

1992-1995 - Partiovaruste börjar sträcka sig utanför Åbo

  • 1992 öppnar Partiovarustes första butik utanför Åbo. Denna butik öppnas i Salo. Butiken är ännu i drift idag, även om adressen fått ändras vid ett tillfälle.
  • 1994 etableras skidskola och skidservice på Hirvensalo "Åbo-Alperna", där den legendariska "Alppikansa", Alp-kyckling, ännu serveras.
skidskolan

1999 - Första webbutiken!

  • Partiovarustes första webbutik öppnar med domänen: www.ulkoilukauppa.com.
  • Ulkoilukauppa.com står i bruk för webb-handel i sju år.
Ulkoilukauppa.com

2003 - Partiovaruste kom för första gången att uppleva ett köpcenter

  • En butik på 500 kvadratmeter öppnades i köpcentret Mylly i Raisio.
  • Under det första året översteg företagets totala försäljning 3 miljoner euro.

2007 - Företaget blir för första gången bekant med den internationella marknaden

  • En ny webbutik öppnades, www.scandinavianoutdoorstore.com, riktad mot den internationella marknaden.
  • Webbutiken www.scandinavianoutdoorstore.com var öppen för handel 24 timmar om dygnet fram till år 2014.
scandinavianoutdoorstore.com

2009-2013 - Kombinationer och förvärv som tillväxt-acceleratorer

  • 2009 - Områdena Satakunta och Sydvästra Finland förenas genom att låta Satakuntas Scoutbutik, som också ligger i Björneborg, bli en del av Partiovaruste.
Yrjönkadun Retkiaitta

  • 2011 - Partiovaruste kom att stärka sitt fotfäste i huvudstadsregionen genom att köpa Retkiaitta-bolaget. Med denna affären tar Partiovaruste två butiker i lilla och medelstora området, Yrjönkatu i Helsingfors och Vanda i Rosendal, men de fortsätter en stund under namnet Retkiaitta.
Yrjönkadun Retkiaitta

  • 2012 - Tammerfors! Partiovaruste öppnar en butik i Klingendahl.
Yrjönkadun Retkiaitta

  • 2013 - Butikerna på Yrjönkatu och Vanda Rosendal i Helsingfors kom att byta namn till Scandinavian Outdoor. Samtidigt öppnas en ny butik i Kuninkoja på 1000 kvadratmeter.
  • Yrjönkadun Retkiaitta

      • Senare samma år kom alla Partiovaruste-butikerna, utom den i Salo, att förenas under samma varumärke - Scandinavian Outdoor är nu helt kommen till jorden.
      • Åren 2009-2013 var en aktiv tid för tillväxt och i slutet av 2013 hade företaget totalt 8 landfasta lokaler och 3 nätbutiker.

      2014 - Företaget får nu officiellt sitt nuvarande namn – Scandinavian Outdoor

      • Den sista av Partiovaruste Oy bytte namn till Scandinavian Outdoor Oy.
      • Webbutikens domän byts till www.ScandinavianOutdoor.com. Vid denna tidpunkt under 2014, hade onlinebutiken omkring 1,2 miljoner unika användare. Paket levererades till mer än 50 länder.
      Butiken i Forum

      2016 - Stark tillväxt av e-handel

      • Butikerna i Åbo och Tammerfors flyttas in i Stockmanns varuhus i bådadera städerna.
      • Den starka tillväxten av e-handel var definitiv och på två år ökade antalet användare till 4,5 miljoner.
      Butiken på Hansatorget Tammerforsbutiken i Stockmann

      2017 - Scandinavian Outdoor – Friluftlivets experter

      • Scandinavian Outdoor öppnar i början av året www.ScandinavianOutdoor.se. Webbutiken får en fullservice version på svenska som aktivt idag utvecklas riktad mot den scandinaviska marknaden.
      • Ville Rantala, en investerare från Åbo, köper upp aktierna i Scandinavian Outdoor Oy från stiftelsen, Södra Finlands län. Moderbolaget fortsätter att under 2017 inneha 20% av bolagets ägande fram till bokslutet i Mars 2018.
      • Finländska scouterna fortsätter att vara involverade i bolaget som en del av både bolagets historia, och framtid.
      • Scandinavian Outdoor har idag 7 landfasta butiker i södra Finland. Huvudkontoret vilket även agerar som lager och paketeringslokal ligger på Låssmedsgatan 7 i Åbo.
      • Under det senaste räkenskapsåret var vår nettoomsättning 18 miljoner euro och tillväxten under 2017 har fortsatt varit mycket positiv.

      • 2018 - Fjärde webbutiken och fullt privatägande

      • Scandinavian Outdoors fjärde webbutik www.ScandinavianOutdoor.ru öppnas i början av året med fullservice på ryska språket.
      • Företaget blir 100% privatägt av Ville Rantala. Finlandska scouterna behåller en betydande roll i företaget.
      • Målet är än idag att från rötterna som scouter stå till tjänst med förstklassig service och expertis med allt vad friluftslivet har att erbjuda. Med främst scandinaviska varumärken erbjuder vi vår service världen över.
      Personalen hos Scandinavian Outdoor

      För oss är livet #LivetUtomhus

Sekretesspolicy

Senast uppdaterat: 12/Juni 2018

Vi på Scandinavian Outdoor respekterar din integritet och förstår vårt ansvar för när vi samlar in personlig information. Vi ser väldigt allvarligt på att skydda personlig information och är noggranna med att på bästa möjliga sätt hantera dessa uppgifter som vi mottar och förvarar. Vi ser också noga på att våra kunder kan komma åt alla sina uppgifter och att även kunna få informationen helt borttagen.

Du behöver acceptera sekretesspolicyens regler och villkor för att kunna använda tjänsterna hos Scandinavian Outdoor.

Generellt, vilken information blir insamlad och förvarad?

Vi samlar in och förvarar följande typer av data:

  • Inlämnade uppgifter från användaren
  • Användning av Scandinavian Outdoors tjänster
  • Information erhållen från webbanalysering

Alla dessa tre typer av data är förklarade mer i detalj under rubriken: "Vilken typ av information samlar vi in och förvarar?"

Till vilket syfte används informationen?
  • För att erbjuda våra tjänster på ett säkert och användarvänligt sätt
  • För att förbättra vår marknadsföring och våra produktrekommendationer
  • För utveckling och förbättring av webbutiken och kundtjänsten
  • För en förbättrad användarupplevelse

Läs gärna mer under rubriken: "Hur används mina uppgifter?"

Ansvarig för hantering av personliga uppgifter

Scandinavian Outdoor Oy,
Lukkosepänkatu 7, 20320, Turku, Finland.
Telephone number +358 (0)10 3970 550
Finnish company ID: Y-2066059-1

För frågor gällande dataregistret, vänligen kontakta:
CEO, Ari Linkolehto, telefon: +358 (0)400 740 278
Dataskyddsansvarig:
VP, Olli Lahdenkauppi, telefon: +358 (0)50 359 97 69

Namn på dataregistret

Scandinavian Outdoor kundregister

Vilken typ av information samlar vi in och förvarar?

Inlämnade uppgifter från användaren
  • Namn, användarnamn och lösenord
  • Telefonnummer, epostadress och gatuadress
  • Faktureringsinformation och betalningsinformation
  • Mest närliggande landburna butik
  • Områdesinformation, används för att lokalisera tjänsterna (standard valuta, standard språk, leveransmetod genom webbutiken)
  • Information hurvida användaren är medlem av Suomen Partiolaiset Ry (guider och scouter av Finland), och om ja, användar-ID
  • Information hurvida användaren är medlem av Suomen Latu Ry, och om ja, användar-ID
  • Epostadress och lisens som krävs för inloggning genom Google eller Facebook
  • Produktomdömen
  • Marknadsföringsbehörigheter, och om accepterat separat, information från kundundersökningar
Information lagrad från användningen av Scandinavian Outdoors webbtjänster
  • Leveransadress och betalningsmetod
  • Shoppinghistorik: Beställda produkter, återbetalningar och betalningar
  • Onlinebutikens användningsdata
  • Identifieringsinformation för den användarenheten
  • Händelser i webbutikens sessioner, till exempel produkter som lagts till i kundvagnen
Uppgifter härledda från analys
  • Produktrekommendationer som härrör från bläddring och shopping, kundgrupper och intressen

Hur används mina uppgifter?

Personuppgifter används för följande:
  • Behandlingsorder: Behandling, mottagning, frakt, arkivering och bokföring
  • Ge mer intressant och personligt innehåll och marknadsföring
  • Förbättra kundupplevelse och kundservice
  • Förenkla och påskynda produktåtervinning
  • Underhålla kundrelation

Cookies och annan spårning

 

När du besöker Scandinavian Outdoor får din webbläsare automatiskt en cookie. Vi använder olika typer av cookies för att ge våra användare optimerad och personlig service. Vi använder också vissa tredjeparts cookies för att förbättra funktionaliteten i vår onlinetjänst, förbättra användarupplevelsen och optimera kommunikation och marknadsföring.

Vad är en cookie?

En cookie är en liten textfil som webbläsaren lagrar på en användares enhet. Cookies används till exempel när en webbplats vill behålla användarens information när användaren flyttar från en sida till en annan. Användning av cookies kräver alltid användarens samtycke. Med en cookie kan Scandinavian Outdoor identifiera ditt besök och ge personlig information som är av intresse för dig. Cookies som vi lagrar är endast tillgängliga för Scandinavian Outdoors servrar, och de innehåller inte något av dina personuppgifter. Cookies som vi lagrar samlar användarstatistik så att vi kan anpassa innehållet på vår webbplats och förbättra vår service ännu mer.

Hur länge varar en cookie?  

Cookies som lagras på din enhet är giltiga i högst 24 månader från och med dagen för varje besök.

Hur undviker jag cookies?

Du kan hitta information om hur du undviker cookies på http://www.networkadvertising.org/managing/opt_out.asp. Det krävs dock vissa cookies för att du ska kunna använda vår webbutik på ett smidigt sätt, så vi rekommenderar att du tillåter cookies. Om du behöver mer information, kontakta oss via e-post på privacy@scandinavianoutdoor.fi .

Du hittar mer information om cookies på Kommunikationsverkets hemsida på: https://www.viestintavirasto.fi/en/cybersecurity/informationsecurityguidelines/safeuseofservices/cookies.html.

Tredjeparts cookies

Vem kan behandla mina uppgifter och var lagras de?

Vi följer goda dataskyddspraxis vid behandling av kunddata. Tillgång till data övervakas. Från och med den 25 maj 2018 har kraven i EU:s allmänna databeskrivningsförordning beaktats i vår verksamhet och vår verksamhet överensstämmer med dessa krav.

Kundregistreringsdata lagras i ett system, vilket kräver ett användarnamn och ett lösenord för att komma åt det. Systemet skyddas också av brandväggar och andra tekniska medel. Data som finns i registret som lagras i systemet är endast tillgängligt för och kan användas endast av fördefinierad och utbildad personal på Scandinavian Outdoor. Uppgifterna i registret finns i låsta och säkrade lokaler.

I vissa fall, till exempel för lagring, analys eller marknadsföring, behöver vi överföra data till tredje part. Vi har etablerat stränga avtal med alla våra partners. Kontrakten tar hänsyn till kraven i lagen och EU:s allmänna databeskrivningsförordning. Våra partners är under inga omständigheter behöriga att använda uppgifterna för egna ändamål eller att dela uppgifterna vidare.

Hur länge lagrar vi data?

Vi lagrar data för den tid som krävs för att tillhandahålla de tjänster som beskrivs i denna sekretesspolicy. Personliga data från klientkonton som inte är aktiva raderas senast fem år efter den senaste aktiviteten. Vi kan behöva lagra vissa data längre än det, till exempel på grund av redovisningsskyldigheter, om lagen kräver oss. Som kund kan du anonymisera ditt kundkonto, vilket innebär att alla dina personuppgifter kommer att raderas från ditt konto och från din köphistorik. Därefter kan du inte längre identifieras och kontot kan inte återställas. Du kan göra det genom att skicka ett meddelande till: privacy@scandinavianoutdoor.fi .

Hur kan jag se och radera alla mina uppgifter?

Du har alltid rätt att se dina egna uppgifter och begära att uppgifterna raderas. Begäran om rättelse, borttagningsförfrågningar eller andra förfrågningar eller frågor som rör dina kunduppgifter kan skickas till oss på privacy@scandinavianoutdoor.fi.

Korrigera data

Datakontrollanten korrigerar, tar bort eller kompletterar de personuppgifter som finns lagrade i registret, antingen på eget initiativ eller på kundens begäran, om uppgifterna är oriktiga, onödiga, ofullständiga eller föråldrade för bearbetningens syfte. Den registrerade måste kontakta datatillsynets dataskyddspersonal för att korrigera uppgifterna.

Kommer mina uppgifter att delas med tredje part?

Endast i fall då detta krävs, t.ex. för betalningstransaktioner, leveranser eller marknadsföring. Till exempel vidarebefordras adress och kontaktuppgifter till parter som Posti (Finland), Matkahuolto (Finlands fraktbyrå) eller DHL. Onlineaffärstransaktioner överförs till en finsk marknadsförings och innehållsplattform Custobar, som vi till exempel använder för e-postmarknadsföring. Onlinehandelstransaktioner från de flesta länder hanteras av den svenska betalningsleverantören Klarna och betalningsuppgifterna skickas via Klarna under betalningstransaktionen. Onlineaffärstransaktioner från Ryssland, Ukraina och Kina hanteras av den finska betalningsleverantören Maksuturva och betalningsuppgifterna skickas via Maksuturva under betalningstransaktionen.

Dessa tredje parter har inte tillåtelse att använda några data för sina egna ändamål och får endast de uppgifter som behövs för tjänsten. Alla data överförs via krypterad anslutning.

Denna sekretesspolicy uppdateras vid behov

Världen förändras snabbt och nya regler och operativa möjligheter kommer ut i snabb takt. Vi på Scandinavian Outdoor följer aktivt dessa ändringar och vi uppdaterar sekretesspolicyen när det behövs. Du kan alltid hitta det senaste uppdateringsdatumet längst upp till vänster om sekretesspolicyen.

Tack för att du läste vår sekretesspolicy. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor om lagring, bearbetning eller användning av data. Du kan kontakta oss på privacy@scandinavianoutdoor.fi .

#LivetUtomhus

Scandinavian Outdoor logo

Scandinavian Outdoor lovar att förse alla som älskar och njuter av utelivet med en ansvarsfullt utvald selektion av kläder och utrustning för utomhus bruk, beprövade och handplockade av våra experter.

Vår erfarna personal hjälper dig gladeligen att välja ut vad som är rätt just för dig.

Våra värderingar!

Utomhus är livet.
Det är rörelse, det är nya erfarenheter, det är musik och festligheter, det är att våga, det är att känna sig själv, det är den tysta kvällen, lugnet i vinden, att värmas i solen, överkomma kyla, att tampas och övervinna hinder. Känslan av att gå ut och göra det man verkligen älskar. Det är allt och att ha kul på vägen!

Att blicka tillbaka och se framåt.
Utomhus ser vi hur världen omkring oss lever och levt. Runt vår jord finner vi människor, aktiviteter, händelser, djur och natur. Vi ser liv, och vi kan finna oss själva. Om än vad eller vem som påverkas, vill vi kunna både nyttja och styrka vår omgivning. Vi tänker globalt och menar att vi kan samarbeta för att alla ska leva bra!

Uteliv är utmaning.
Det handlar om att ta steget ut. Ta reda på nya saker och utvidga sina ramar. Utmaningar är personliga och kan vara vad som helst. Vissa går på vandringar i olika miljöer, andra klättrar på glaciärer.

Livet utomhus är livets vägval.
Det handlar om att resa, att fortsätta framåt och att aldrig sluta upptäcka. När vi är ute och tar oss fram och kämpar på, styrker det vår självkänsla och hjälper oss med de vägval vi finner inom oss.

Ta första steget!

SCANDINAVIAN OUTDOOR
Livet utomhus sedan 1970