Leveransinformation

Frakt till Sverige, Danmark, Norge, faktiskt hela Europa kostar 7.90€ med GLS. Till alla beställningar inom Europa över 150€ bjuder vi på frakt med GLS. Alternativet till GLS är DHL Express A. Leverans med DHL Express A kostar 30€ och har generellt kortare leveranstid. Detta gör ingen markant skillnad över Sverige och Danmark, men kan exempelvis spara dig några dagar till Norge. Kika också gärna in på vad som står här nedan, så får du veta vad som händer när vi tagit emot din beställning.

OBS! När paket ska skickas till Åland, välj då Åland Islands som land för leverans.


Såhär fungerar det

  • I Scandinavian Outdoor's webbutik finner du en stor kollektion av varumärken från olika leverantörer, sju av våra egna landfasta butiker i Finland och olika lager runt om i Europa. När du gör en beställning samlas alla dina varor i ett och samma paket och skickas till dig. Allt för att rusta dig för livet utomhus.
  • Allting börjar med att du besöker oss, nyfiken på vad vi har att erbjuda dig. Alla har vi olika utgångspunkter, om det så ska vara någon speciell typ av jacka, om det ska vara till ett konkuranskraftigt pris eller kanske någon specifik färg. Om du i alla fall hittar vad just du söker så vill du göra ett köp. Du lägger din beställning.
  • I beställningen väljer du till vilket land paketet ska skickas och skriver in en rabattkod om du har någon. Sedan går du vidare till köp. Här skriver du in dina uppgifter, väljer leveransmetod och även om du har några särskilda önskemål. När du betalat din beställning och betalningen har godkänts får du ditt första automatiska email av oss. Detta är din orderbekräftelse. I denna bekräftelse har vi listat hur din beställning slutligen ser ut för oss. Den är alltid värd att gå igenom så att allting stämmer överrens med vad du tänkt dig. Du har alltid tid att kontakta oss och rätta om något är fel, ju förr desto bättre.
  • Samma orderbekräftelse som du får, får även vi. Nu räknar vår dator snabbt ut var vi bör finna alla varor i din beställning. Oftast finner vi varorna åt dig redan i vårt lager eller i någon av våra butiker. Ibland behöver vi att en leveratör skickar en beställd vara till oss. Vissa varor behöver till och med tillverkas på beställning åt dig.
  • Tre olika scenario kan uppstå här;
    Mer information behövs. Skidor och vax-service är för oss klassiska i dessa fall. Om du beställt ett par skidor tillsammans med bindningar erbjuder vi att montera ihop detta åt dig innan vi skickar något. Det kan i dessa fall dyka upp ett mail från oss där vi frågar lite om din åkstil, hur mycket du väger eller praktiska frågor om exempelvis dina pjäxor. När vi fått svar på detta går vi vidare med din beställning.
    Varan kunde inte hittas. Det händer att varor ibland saknas på våra hyllor och anledningarna till det kan vara oändliga. Vi räknar allt vårt lagerstatus manuellt 2-3 gånger om året, det kan ha räknats fel. En vara kan ha blivit såld i en butik med fel kod, helt plötsligt tror vår dator att varan fortfarande är kvar på våra hyllor. Det kan till och med vara så illa att varan blivit stulen. När detta händer får du ditt andra automatiska email från oss där vi informerar om att varan saknas. Det är alltid tråkigt, men vi hoppas kunna byta till något annat du finner intressant i vår butik, annars återbetalar/raderar vi varan från beställningen.
    Din order har skickats. Om allt går vägen och varorna samlats ihop, paketerats och skickats blir ditt andra automatiska email en bekräftelse på detta. Detta email är din sista chans om du vill ändra något innan paketet skickats iväg. Att en vara skickats betyder inte att paketet lämnat oss ännu. Detta betyder att paketet ligger nu redo att hämtas upp för leverans under dagen. I detta email finner du hur du kan följa ditt paket under leveransen.
  • Paketen skickas med GLS som standard, du kan följa paketen med hjälp av deras sökmotorer. GLS samarbetar med olika kurirer över Europa. I Sverige kommer DB Schenker att ta över leveransen sista biten fram till dig. När paketet är redo att hämtas ut får du en notis från kuriren vilket innehåller plats, adress och löpnummer. I sverige får du denna notis från DB Schenker, i Norge får du denna från Bring, och i Danmark får du den från GLS dem själva.
  • Nu när du hämtat ut ditt paket kontrollerar du slutligen själv om allt stämmer överens och om det är vad du förväntat dig. Nu är det helt upp till dig vad som händer härnäst. Som alltid är du välkommen åter!

Leveranstider

Ha i åtanke att dessa estimeringar visar på när vi förväntar oss att skicka specifika varor i olika kategorier. Vi har inga estimeringar för när en beställning kommer fram efter att den skickats. Vi kan inte veta när ett paket kommer fram men du kan med hjälp av spårningsnummret följa ditt paket på vägen.

- 2-5 dagar
Vi räknar med att denna vara finns tillgänglig att skicka direkt från våra egna butiker eller från vårt lager.
- 5-10 dagar
Vi behöver beställa in denna vara åt dig och vi förväntar oss att den finns tillgänglig när vi beställer den.
- 10-14 dagar
Vi behöver beställa in denna vara men är medvetna om att leveransen kan bli fördröjd från leverantören.

Alla estimeringar är just estimeringar och förväntningar. Varan i fråga kan ta både längre och kortare tid att skicka iväg. Värt att nämna är att de allra flesta beställningarna skickas 2 dagar efter att den blivit lagd.


Moms(VAT) & tull

  • Denna butik är baserad i Finland och bedriver därför e-handel inom EU-koncernen. När du besöker vår webbutik, vänligen välj vilket land du kommer att skicka dina varor till. När du valt ditt leveransland uppdateras momsen(vat) för varorna automatiskt. Finsk moms(vat) är automatiskt inkluderad i priserna för alla länder inom EU. Likväl är Finsk moms(vat) exkluderat från priserna för alla länder utanför EU.
Till alla internationella beställningar (ex: Norge) ansvarar mottagaren för alla tillägg av skatt, tull och andra eventuella avgifter. Kontakta ditt lokala tull-kontor för information om tull och taxering.